NAK CARI SESUATU?

Custom Search

Sunday, August 31, 2008

INIKAH MERDEKA KITA??

salam merdeka, agaknya masih belum terlambat lagi rasanya untuk saya mengucapkan selamat menyambut hari kemerdekaan negara kita yang ke 51 tahun. apa-apa pun sekarang sudah masuk bulan ramadhan, jadi erti kemerdekaan bagi kita lebih besar maknanya. merdeka di bulan ramadahan yang mulia.

saya nak ceritakan sedikit tentang apa yang kawan saya ceritakan pada saya mengenai cara student kita sambut merdeka. hari 31 ogos yang lalu, seorang perempuan iaitu kawan kepada kawan saya ni mengajaknya jalan-jalan di kota kinabalu, maklum lah esoknya puasa jadi mungkin la nak beli barang keperluan untuk puasa nanti.

kawan saya, tanya pada kawan perempuannya.. kenapa tak ajak romate dia. kawan saya ni malas nak keluar jalan-jalan sebenarnya. jawab kawan perempunnya tu.. romate yang lain semua dah keluar, ada yang tak balik lagi dari semalam.. pergi sambut merdeka dengan boyfrend... ada sorang boyfriend kawan tu sangup datang dari pantai timur semenanjung semata-mata nak sambut merdeka dengan buah hati...

terkejut kawan saya.. kalau tak balik.. tido di mana? kawan saya tanya lagi..
jawabnya.. macam biasalah.. check in kat hotel!!! terus tak terkata apa-apa kawan saya tu.

yang menariknya tu adalah orang kita,orang melayu dan beragama islam.. sedangkan kaum lain dok kat bilik baca buku dari pergi sambut merdeka.. merdeka dan puasa apa maknanya bagi mereka agaknya.. bukan semuanya orang kita macam tu, segelintir pelajar mcam tu lah yang memalukan bangsa kita...

hai.. renungkanlah.. ok!

No comments: